Now Reading
FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU…VLAD BĂLAN: “Spectacolul Efecte secundare este o luptă între poziții bine argumentate, de unde spectatorul este liber să își tragă propriile concluzii.”

FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU…VLAD BĂLAN: “Spectacolul Efecte secundare este o luptă între poziții bine argumentate, de unde spectatorul este liber să își tragă propriile concluzii.”

Vlad Bălan este genul de actor inteligent care surprinde printr-o permanentă căutare de noi valențe, noi mesaje, teme de discuție și descoperire de forme de exprimare artistică. Recent îl regăsim în ipostază de regizor al spectacolului Efecte secundare, de la Unteatru, spectacol invitat în cadrul FNT 2021 ediția online.

Spectacolul vorbește despre cât din ceea ce facem e determinat de liberul nostru arbitru și cât e doar un efect al unor dezechilibre chimice.

Iar azi, folosindu-ne de liberul nostru arbitru, îl redescoperim pe Vlad Bălan într-un nou interviu din seria dedicată FNT 2021.

 

3 elemente ce asigură trăinicia teatrului indiferent de vremuri

Cred că indiferent de perioadele pe care le parcurgem, poate că mai ales în perioadele dificile, avem nevoie de povești. Și faptul că vedem o poveste care se construiește din nimic în fața noastră e ceva spectaculos în sine, care stârnește interesul, indiferent de cât de performante devin mijloacele de comunicare.

De asemenea, observ că oamenii, după perioada asta care i-a obligat să se izoleze unul de altul, simt o nevoie tot mai acută de trăi experiențe împreună, de a exista împreună. Și teatrul bun oferă asta, momente în care cu toții râdem sau ne emoționăm în același timp, indiferent de nivelul de educație sau de convingerile ideologice sau religioase. Deci sper că vor veni vremuri bune pentru teatru.

Teatrul, sau mai degrabă oamenii care au făcut teatru, au avut întotdeauna capacitatea de a se adapta. Vremurile de opresiune politică au creat forme noi, subtile, sărăcia de mijloace a obligat artiștii să găsească soluții. Mă gândesc doar la câte s-au putut întâmpla într-un subsol de pe Calea Victoriei, la Teatrul Luni de la Green Hours, la câți oameni care au marcat teatrul, așa cum îl știm noi azi, au trecut pe acolo. Oamenii ăia au putut să transforme niște momente în care nimeni nu le dădea nicio șansă în teatrele de stat, într-o revoluție culturală. Cred că atunci când vezi asta, nu mai poți să fii deznădăjduit.

 

3 moduri în care pot descrie teatrul online

S-ar putea să vorbesc pe lângă subiect dar eu când vorbesc de teatrul online, mă refer la o varietate de forme, de la spectacole din arhivă sau din repertoriu postate pe pagina de facebook a unor teatre, la spectacole live, care sunt filmate și difuzate în timp real, la spectacole gândite pentru platforme gen zoom/ tiktok etc., la actori care se filmează spunând poezii sau monoloage în baie. Cred că fiecare a încercat să se adapteze cum a putut mai bine la noua paradigmă.

Pentru unii a fost un colac de salvare, pentru alții ceva de neimaginat, pentru alții singurul mod de a păstra un minim contact cu publicul. Pentru mine a fost pe de-o parte o oportunitate să mă distrez și să încerc niște alte skill-uri pe care nu știam că le stăpânesc (spre exemplu a scrie rime) împreună cu Cristina Juncu, în trupa formată ad-hoc în pandemie Les Macaques. Pentru Cristina a fost chiar un punct de pornire către o nouă carieră (pe lângă cea de actriță pe care nu mă aștept să o abandoneze prea curând), aceea de compozitor muzical. De asemenea, a fost o ocazie să văd niște spectacole importante atât din diverse arhive, cât și din alte țări pe care nu cred că aș fi avut șansa să le văd în condiții normale. Pe lângă asta, lucrul cu studenții de anul I în regim online m-a pus în postura ingrată de a trebui să găsesc noi metode prin care să fac ca lucrurile să fie interesante fără contact fizic, fără atmosfera care se creează într-un curs obișnuit.

 

3 motive pentru care spectatorii ar trebui să vizioneze FNT 2021 şi în sistem online

Pentru că le dă ocazia să vadă niște spectacole pe care s-ar putea să nu le vadă în condiții normale.

Pentru că, cred că spectatorul, chiar și aflat în sufragerie cu un laptop în față, e necesar pentru ca un act teatral să se întâmple.

Cred că un spectacol bun, chiar și filmat, își păstrează o mare parte din calități. Cu toții ne-am fi dorit să fie live. Atât oamenii care au muncit pentru spectacolele selectate, cât și selecționerii, respectiv organizatorii. Din păcate, nu se poate. Deci, în fond, alegerea e între FNT online și nimic. Aș alege oricând FNT online.

 

 

3 elemente ce pot descrie spectacolul invitat în FNT 2021

E o poveste de dragoste, așa cum putem vorbi de dragoste în secolul XXI. E un spectacol despre creier și despre felul în care mai putem privi sentimentele noastre în urma descoperirilor din neurologie din ultimii 50 de ani. De asemenea, spectacolul vorbește despre depresie și cauzele ei. Și cred că în societatea noastră, în vremurile pe care le trăim, e foarte important să putem vorbi despre asta.

 

See Also

3 puncte de liant între regizor vs poveste în spectacolul invitat

Toată viața adultă m-a preocupat problema depresiei. Prima oară m-am lovit de ea prin adolescență. E foarte ciudat cum brusc ți se pare că tot ce ai trăit până atunci e irelevant, că nimic nu te mai poate ajuta. Și e acolo și o ciudată familiaritate, ca și cum tipul ăla de raportare la lume a existat mereu latent în tine. M-au preocupat multă vreme și poveștile cu oameni tineri despre pierderea inocenței, primele forme de îndrăgostire, primele concluzii naive despre lume. Și cu puțin timp înainte să descopăr piesa, citeam cărți despre creier și despre substanțele chimice care ne guvernează permanent. Cred că într-o carte de Eagleman am citit că, multă vreme, filozofii au fost preocupați de conflictul rațiune-senzații/sentimente. El zicea că fără memorie emoțională și capacitatea de a proiecta experiența emoțională în viitor, oamenii nu ar fi capabili să ia o decizie simplă de genul “Ce mezeluri ar trebui să îmi iau de la supermarket?”. Mi s-a părut că exemplul ăsta schimbă complet perspectiva din care trebuie abordate temele mari ale omenirii: iubirea, trădarea, moartea, onoarea etc. Eram într-o perioadă în care citeam texte pentru că voiam să încerc să regizez un spectacol. Și când am citit piesa “The Effect”, mi-a fost clar că de la ea trebuie să pornesc.

 

 

3 mesaje cu care publicul cred cã va rãmâne dupã vizionarea acestui spectacol

Ceea ce îmi place la piesă e că nu oferă nicio soluție. E o luptă între poziții bine argumentate. Nu cred că am urmărit să transmitem un mesaj. Mi se pare important că se vorbește despre temele astea: depresie – alegere sau boală, dragoste sau efect al unui medicament, antidepresive sau iadul de fi depresiv. Spectatorul e liber să își tragă propriile concluzii. Sunt întrebări pe care și eu mi le pun recurent.

 

3 moduri în care văd viitorul artei teatrale în România

Visez la o lume în care există un organism de susținere financiară pentru actorii și regizorii independenți, la punți între agențiile de casting, regizorii, teatrele de stat și școlile de teatru, la un sistem de stat funcțional care să mizeze pe calitatea spectacolelor și nu pe cantitatea acestora, la o lume în care oamenii să aibă deschidere pentru noile generații și transparență atunci când se iau decizii. 

 

What's Your Reaction?
Excited
1
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top