Now Reading
FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU ROMANIȚA IONESCU : “Teatrul, spre deosebire de celelalte arte, livrează povești nemijlocite, care par să se întâmple aici și acum.”

FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU ROMANIȚA IONESCU : “Teatrul, spre deosebire de celelalte arte, livrează povești nemijlocite, care par să se întâmple aici și acum.”

Într-o societate și o perioadă în care tânjim după dragoste mai mult decât oricând, Radu Afrim a abordat cu succes tema dragostei cu multiplele ei fațete, în Cel mai bun spectacol al anului, conform Premiului Uniter câștigat de Inimă și alte preparate din carne.

Seria de interviuri 3 Motive dedicată FNT 2021 – ediția 31 online o descoperă azi pe Romanița Ionescu. Actriță de teatru ( Teatrul Național din Craiova) și de film, doctorand în Teatru şi artele spectacolului și profesor asociat la catedra de Arta Actorului a Departamentului de Teatru, din cadrul Universităţii din Craiova.

 

3 elemente ce asigură trăinicia teatrului, indiferent de vremuri

-Cred că arta, în general, răspunde nevoii profunde a omului de a se exprima pe sine – dar nu numai acel „sine” convențional, permis, ci, mai ales, acela obscur, interzis și blamat. Teatrul are un statut aparte din acest punct de vedere, pentru că, spre deosebire de celelalte arte, livrează povești nemijlocite, în sensul că ele par să se întâmple aici și acum. Asupra mea, ca spectator, cel puțin, efectul pe care îl are teatrul este nu știu dacă mai puternic decât cel al literaturii, de pildă, dar, în orice caz, de altă factură.

– În mod paradoxal, pentru a putea vorbi liber despre noi înșine, avem nevoie să ne dezicem de identitatea noastră, să ne asumăm o alta. La fel și spectatorul – se emoționează identificându-se cu un altul, despre care este esențial să știe că e fictiv. Sigur, și filmul face asta. Dar…

-teatrul se întâmplă la câțiva metri de spectatori. Spectatorul și actorul respiră același aer. Nu cred că omul va renunța prea ușor la acest privilegiu.

 

3 moduri în care pot descrie teatrul online

-Mă tem că teatrul online este o variantă de compromis, pentru că, prin intermediul unui dispozitiv, teatrul pierde contactul nemijlocit cu publicul și, deci, principalul avantaj pe care îl are în fața filmului. Nu cred că cineva care nu a fost niciodată la teatru, care nu iubește deja teatrul, ar avea răbdare și motivație să vadă un spectacol de la un cap la altul. Însă, pentru cei pasionați de teatru, teatrul online poate fi

      –  acel teatru în care poți „intra” în haine de casă, poți mânca sandwich-uri și floricele, poți bea ceai, sau chiar un pahar de vin. Și, de asemenea,

      – acel teatru în care  îți poți lua pauză de la spectacol când vrei și, de asemenea, poți tuși, vorbi,  fără să deranjezi pe nimeni.

 

3 motive pentru care spectatorii ar trebui să vizioneze FNT și în sistem online

–  Principalul motiv este acela că altfel nu se poate. Pentru al doilea an consecutiv, FNT este posibil doar în sistem online.

–   Este, probabil, unica ocazie de a vedea spectacolele ciudatului an teatral 2020. Sigur, online, nu live. Dar, decât deloc…

–    Nu trebuie să ajungi la București. Ai acces de oriunde.

 

3 elemente ce pot descrie spectacolul invitat în FNT

  Spectacolul nostru, „Inimă și alte preparate din carne” , în regia lui Radu Afrim, este compus din poveștile întretăiate ale unor oameni obișnuiți, diferiți, dar aflați în aceeași situație specială, recognoscibilă perfect pentru public, a vieții lor.

–    Emoțiile lor o iau razna, viețile lor o iau razna. Sau nu. „Scapă cine poate”, vorba unuia dintre personaje.

–    Tristețea, disperarea, umorul, frica, dragostea – și personajele însele – înoată în minunata literatură poetică a lui Dan Coman, autorul textului.

 

 

 

3 puncte de liant între actor vs personaj în spectacolul invitat

–      Ca și personajul pe care îl joc, ca și noi toți, de altfel, am trecut și eu prin acea situație specială și recognoscibilă pentru public despre care aminteam înainte.

–      Ca și personajul pe care îl joc, și eu am o fetiță. Întâmplător sau nu, „Inimă și alte preparate din carne” este unul dintre cele trei spectacole regizate de Radu Afrim în care joc mama uneia (sau mai multor) fetițe.

–   …Și cred că celelalte „puncte de liant” sunt prea intime pentru a fi mărturisite. În fond, după cum spuneam la început, am nevoie să pretind că sunt altcineva pentru a putea vorbi despre mine.

See Also

 

3 mesaje cu care cred că publicul va rămâne după vizionarea acestui spectacol

–      Dacă o situație este tristă, asta nu înseamnă că nu e și de râs, după cum

–     dacă o situație e comică, asta nu înseamnă că, la un moment dat, nu te poți trezi plângând, pentru că

–      viața, omul, lumea, deci teatrul, nu sunt compuse din lucruri distincte, ci mai degrabă amestecate și mai ales cele care par contrarii au obiceiul să se amestece între ele.

 

3 moduri în care văd viitorul artei teatrale în România

–  Cred, sper, îmi doresc ca arta teatrală din România, în pandemie și post pandemie, să fie (mai) vie, (mai) activă, (mai) necesară.

–  Cred, sper, îmi doresc să devină (mai) importantă, (mai) prețuită, (mai) vizibilă și (mai) promovată.

–    De asemenea, cred, sper, îmi doresc ca cei care o practică(m) să rămână(em) cu mințile întregi, sau, dacă nu, măcar să s(n)e scrântească(im) în moduri care să amplifice creativitatea. Amin. 

 

 

 

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top