Now Reading
Pagini celebre din musicaluri la Ateneu

Pagini celebre din musicaluri la Ateneu

Proiectul „Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica.” ne-a propus în dimineața de 13 noiembrie un concert-spectacol realizat în colaborare cu Universitatea Națională de Muzică, în cadrul căruia s-au afirmat trei laureate ale primei ediții a Concursului Național de Musical desfășurat în luna august prin FDI 2021 (Fondul de Dezvoltare Instituțională). Astfel, pe scena Ateneului Român au evoluat Miruna Dascălu, Laura Gabriela Oana, Sidonia Doica și invitații lor, Cătălin Petrescu și Andrei Cocîrlea, care au interpretat piese exclusiv din musicaluri. Și pentru ca muzica să fie cât mai naturală și bogată în armonii, aceștia au fost acompaniați de pianista Raluca Ouatu, un colaborator constant al proiectului. Programul a conținut lucrări de Leonard Bernstein, John Kander, Claude-Michel Schönberg, Jerry Bock etc. și a fost prezentat de Cristina Sârbu.

Spectacolul a conținut un total de 12 piese.

Prima piesă, „Glitter and Be Gay” („Strălucește și fii vesel”) din Candide a fost interpretată de Miruna Dascălu, pe care Raluca Ouatu a acompaniat-o. N-am putut să nu remarc gesturile naturale ale Mirunei și degajarea ei pe scenă. A realizat spontan schimbările de stare ale Cunegondei, conferind caracter dramatic părților în care personajul regreta venirea la Paris, apoi devenind brusc zglobie, acestea fiind momentele în care se mândrea cu bijuteriile ei. De asemenea, Miruna a reușit să evidențieze vanitatea tinerei printr-o interpretare colorată și foarte distinsă, simțindu-se cât de bine s-a pliat pe acest personaj. A atins foarte natural acutele, cântându-le delicat, însă o observație ar fi la acuratețea lor, uneori sunetul fiind puțin neclar.

Următorul număr din program a constat într-un duet dintre Laura Gabriela Oana și Sidonia Doica, ce au interpretat melodia „Class” din musicalul Chicago, acompaniate la pian de Raluca Ouatu. Piesa se cântă într-o închisoare, unde o deținută Velma și temnicera șefă „Mama” poartă o discuție despre politețe și bun simț – „Whatever Happened to Class?” („Ce s-a întâmplat cu eleganța?”). Laura a început discursul muzical cu o atitudine nedumerită și totuși, hotărâtă, prin care a evidențiat nemulțumirea Velmei în privința comportamentului oamenilor. Sidonia a intervenit și a întărit ideea expusă inițial printr-o interpretare la fel de răspicată. Totodată, și mimica lor a exprimat pura dezamăgire ale celor două personaje. La începutul duetului acestea nu s-au sincronizat foarte bine, însă vocile lor s-au îmbinat frumos către final. Am remarcat cât de bine s-au completat una pe cealaltă, fiecare cântând cât mai convingător ideile muzicale. Este chiar admirabil, având în vedere că cele două sunt actrițe și totuși, au reușit să aducă o interpretare plină de patos acestei melodii.

În continuare l-am ascultat pe Cătălin Petrescu cu aria comisarului Javert, „Stars” din Les Misérables (Mizerabilii). Acesta a început discursul într-o nuanță de slabă intensitate, aducând o interpretare emoționantă. M-a impresionat faptul că acesta a avut privirea ațintită spre public pe tot parcursul melodiei, chiar și când pășea pe scenă, dând impresia că spectatorii sunt stelele și lor le promite că nu se va lăsa până când nu-l va aresta pe Jean Valjean. Cătălin a conferit crescendo anumitor versuri și astfel a evidențiat zbuciumul resimțit de personajul său.

O altă laureată a concursului din vară care s-a afirmat în acest spectacol a fost Sidonia Doica cu piesa „She used to be mine” („Era a mea”) din musicalul Waitress (Chelnerița). Discursul ei fost evocator, prezentându-ne o tânără care încearcă să se regăsească pe sine. Prin faptul că a luat poziția fetei rănite, care a încercat să mulțumească lumea din jurul ei până ce s-a pierdut cu totul, a subliniat durerea personajului său. Totuși, poate că din cauza emoțiilor de pe scenă interpretarea Sidoniei a părut pe alocuri puțin facilă, însă a compensat cu partea teatrală, fiind foarte sugestivă în gesturi.

Andrei Cocîrlea ne-a încântat cu aria lui Tevye, „If I Were a Rich Man” („De-aș fi fost un om bogat”) din Fiddler on the Roof  (Scripcarul pe acoperiș) pe care a interpretat-o foarte jucăuș. Încă de la intrarea pe scenă și-a însușit rolul de „om sărac” și cu o atitudine meditativă spunea „De-aș avea parale…”. A reușit să aducă la suprafață dorința arzătoare a personajului de a deține o avere semnificativă, prin elementele de dinamică muzicală pe care le-a redat discursului. De pildă, la strofele în care Tevye își imagina viața plină de belșug, acesta a folosit nuanța de piano, atmosfera fiind misterioasă, iar la fiecare refren a folosit crescendo și a rostit foarte răspicat cuvântul „rich”. Astfel, prin această interpretare Andrei ne-a prezentat un scripcar visător, ambițios și cu o atitudine entuziastă.

See Also

Laura Gabriela Oana a contribuit în spectacol cu un număr foarte dinamic, unde preț de câteva minute ne-a captivat atenția cu un moment din musicalul Cabaret. Cu o atitudine foarte promptă a interpretat piesa „Mein Herr” și a menținut-o pe tot parcursul ei atât prin linia muzicală învolburată, cât și prin mișcările agile și gesturile foarte sugestive. De asemenea, a fost interesant faptul că și-a sincronizat mișcările corpului cu muzica și prin acest lucru a transmis o stare energică. Am remarcat acuratețea cu care a atins nota acută din final, sfârșind piesa într-un mod impunător. Laura a reușit să ne aducă în scenă un show de cabaret pe cinste.

Pentru ca spectacolul să se încheie într-o notă la fel de pozitivă, cei cinci interpreți s-au reunit pe scenă și au cântat „Waterloo” din musicalul Mamma Mia!. Momentul a fost tratat cu mult entuziasm, iar atmosfera a fost plină de viață datorită interpretărilor evocatoare și mișcărilor ritmate aduse de fiecare. Noi, spectatorii, ne-am bucurat că am putut asculta și alt gen de muzică, care, personal, consider că ar trebui să apară mai des pe scenele marilor teatre de operă din România.

 

Cronică realizată de Sarah Rizescu.

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top