Now Reading
De vorbă cu…promotorii Eforie Colorat : “Suntem printre cei care se străduiesc să facă diferența.”

De vorbă cu…promotorii Eforie Colorat : “Suntem printre cei care se străduiesc să facă diferența.”

În acest an Daily Magazine și-a unit forțele cu proiectul Eforie Colorat, un proiect ambițios și inovator, culturalo-ecologic,  în care credem 100%.

EFORIE COLORAT reprezintă cel mai complex proiect al Asociației Forumul Artelor Vizuale până in prezent.  Grădina de Vară Cinemascop vorbește despre importanța nevoii de conștientizare a patrimoniului cultural național și a spațiilor culturale abandonate din România. Gradina de Vară Cinemascop din Eforie Sud este o ruină remarcabilă, capabilă de a reactiva comunitatea din punct de vedere social, cultural și educațional.

Stăm de vorbă azi cu promotorii Eforie Colorat, Alexandra și Emil, într-un nou interviu, prin care le aflăm povestea, scopurile, dar și planurile de viitor.

 

Hello, guys! Ne bucurăm să ne unim forţele pentru acest proiect şi să vă găzduim azi pentru acest interviu. Hai să începem cu începutul. Fiecare poveste are propriul “A fost odată”. Cum continuaţi voi povestea întâlnirii voastre şi a demarării proiectului Eforie Colorat?

Ne-am petrecut începuturile pandemiei în Eforie Sud, iar Emil a fost ghidul meu prin stațiune. Nu știam absolut nimic despre acest loc, tot ce știam era că fusesem în Eforie Nord și îmi displăcea teribil, iar motto-ul pe care-l dezvoltasem, în totala mea ignoranță, era “dacă Nordul e atât de nasol, în Sud nici nu vreau să merg”. Primeam cu rezerve poveștile lui despre câtă istorie și arhitectură există pe această mică fâșie dintre două ape, presupuneam că resorturi subiective l-ar putea încuraja să exagereze și abia când am trecut eu însămi pe străzile astea liniștite, printre clădiri interbelice care poartă incredibile amintiri, am avut motive să regret că la fel de neștiutori ca mine sunt, poate, mulți alții. Puțini sunt cei care știu, de pildă, că Eforie Sud, în trecut denumită Carmen Sylva, este prima stațiune de pe litoralul românesc care încă de la începuturi a reflectat o preocupare deosebită pentru estetică, prin angrenarea celor mai buni arhitecți ai vremii la conceperea planului urbanistic. Ne-am gândit că poate, la fel ca mine, mulți alții ar fi încântați să cunoască orașul, dacă cineva ar găsi un limbaj potrivit să le vorbească sau dacă s-ar ivi un motiv suficient de bun pentru care să-i cheme. Plimbările noastre se opreau adesea în grădina cinemascop și visam cu ochii deschiși despre cum am amenaja locul și ce activități am organiza, despre cum ar putea să funcționeze toată vară, despre cum ar trebui să facem un film documentar și despre cum grădina ar prinde viață și oamenii ar descoperi Eforie Sud și s-ar întreba (la fel ca și mine) “cum de există un asemenea loc și n-am știut până acum”. Așa a apărut Eforie Colorat – Grădina Cinemascop în 2021. Au fost atunci 90 de zile de evenimente fără nicio zi liberă, un volum imens de muncă dar și o satisfacție pe măsură. Ne-a plăcut, așa că vom continua.

 

Ce înseamnă pentru voi o lume/ un oraş în culori?

Încercând să fac un sumar al tuturor lucrurilor care-mi vin acum în minte, o lume în culori este o lume a opiniilor și viziunilor diverse, o lume a egalității de șanse, care rămâne deschisă locuitorilor săi mizând pe armonie, toleranță, bun-simț și dialog.

 

Ce aduce inedit acest proiect, dar şi util în spaţiul cotidian de azi?

Pe lângă locul inedit în care-i vom primi pe toți oaspeții noșri, evenimentele și proiectele pe care le derulăm aduc multă culoare în oraș. Fie că vorbim de picturi murale realizate de artiști precum Robert Obert, Atoma, Barbora Idesová, Lucian Hrisav, fie că vorbim de teatru forum, galeria Etaj on Wheels, cineconcert, proiecții de film, vernisaje sau ateliere creative, Eforie Colorat are o ofertă bogată și anul acesta, este, fără îndoială, un nou punct pe itinerariile de vară ale comunităților artistice și sperăm că va angrena și comunitatea locală, alături de cei veniți în vacanță la Marea Neagră. Cu sprijinul AFCN, dezvoltăm alte două proiecte importante sub cupola acestui festival, unul ecologic și un proiect de construcție a unei arhive de imagini, înregistrări audio și video, care va cartografia dezvoltarea zonei de la finele secolului al XIX lea, până în perioada comunistă și postcomunistă. Arhiva va funcționa atât ca instrument cultural și educațional dedicat specialiștilor și publicului larg, cât și ca hub de comunicare a comunității locale de colecționari privați și al organizațiilor culturale cu specialiști naționali și internaționali din domeniul digitalizării, managementului și promovării arhivelor.

Referitor la componenta ecologică, acesta presupune o serie de dezbateri, colocvii și intervenții performative ce pun în discuție stoparea agresiunii asupra naturii, în contextul mai larg al noilor practici consumeriste sau al schimbărilor geopolitice și al efectelor pe care acestea le vor avea asupra conceptelor de ecologie și responsabilitate față de mediu. Artiști implicați civic, precum Irina Botea Bucan, Lia și Dan Perjovschi, vorbitori titrați în probleme de ecologie, cum ar fi Cristian Neagoe, alături de jurnaliști sau designeri pun în discuție soluțiile actuale pentru îndeplinirea obiectivelor net zero în contextul crizei energetice globale. Efectele devastatoare ale conflictului armat pornit de Rusia în Ucraina și criza umanitară antrenată de acesta readuc în atenția publică agresiuni pe multiple niveluri față de oameni, state și față de mediul înconjurător. Globalizarea, un traseu punctat de crize ecologice, pandemice și geopolitice, este cadrul mai larg în care poate fi repus în discuție omul, în nenumăratele sale ipostaze, de la simplul agresor care consumă neglijent, la rolul său de creator al realului sau cel ideal de contemplator care-și abandonează identitatea socio-culturală pentru a se re-integra în natură.

 

 

Care au fost principalele obstacole cu care v-aţi confruntat în derularea proiectului şi ce strategii aveţi pentru a depăşi, în genere, situaţiile de stres?

Suntem o echipă restrânsă și încercăm să gestionăm situațiile stresante din mers, pentru că timpul nu ne permite, din păcate, să procedăm altfel, însă lucrăm intens la implementarea unor soluții ingenioase și constructive, astfel încât acest eveniment să fie posibil. Avantajul este că suntem toți prieteni și astfel gestionăm mult mai ușor tensiunile, având în vedere că petrecem mult timp împreună și învățăm constant unii despre ceilalți. În rest, probabil că simțim cu toții că România se găsește în fața unei crize culturale fără precedent, declanșate de lipsa accesului la cultură și de promovarea de către canalele de comunicare a unor produse pseudo-culturale ce încurajează divertismentul facil și kitsch-ul. Eforie Sud a avut întotdeauna alte pretenții. A fost gândit cândva, prin anii ‘20, ca un centru important al elitelor naționale și internaționale, mai ales că pe vremea aceea proaspăt apăruta stațiune beneficia de o infrastructură puternică, avea aeroport, cazino pe apă, săli de teatru și cinematograf. Atragerea elitelor în zonă urma să genereze de la sine și o dezvoltare culturală. În ultimele decenii Eforie Sud a pierdut acest renume, dar vestea bună este că încearcă să-și reabiliteze această imagine. Dezvoltarea infrastructurii culturale reprezintă un catalizator al dezvoltării urbane și, în lipsa unor evenimente culturale coerente, consumul cultural din afara marilor centre urbane din România va rămâne în declin. Suntem printre cei care se străduiesc să facă diferența.

 

Evoluția grădinii, de la ruină la hub cultural – aşa sună o scurtă descriere a voastră. În opinia personală, de ce este nevoie azi, concret, pentru a transforma orice loc părăsit/abandonat/ruinat într-un spaţiu de valoare şi cât de importante sunt unitatea şi suportul comunităţii în valorificarea propriilor habitate?

E nevoie de voință, pentru că ne-am asumat o misiune nu tocmai ușoară. De asemenea, orice proiect de acest gen are nevoie de parteneri serioși și puternici, dispuși să se alăture unei cauze. Decenii de transformări social-economice au afectat substanţial infrastructura culturală din afara zonelor marilor orașe, iar pe țărmul românesc al Mării Negre se simte, probabil, cel mai puternic. Există aici mai bine de 15 grădini și teatre de vară în aer liber abandonate, toate aflate în pericol de a pica în mâna unor dezvoltatori total neinteresați de valoarea lor ca spațiu comunitar, ci mai ales de reconversia acestor locuri prin dezvoltări imobiliare. Astfel de decizii ar putea perturba ecosistemul cultural local și este nevoie de acţiuni concrete de revitalizare și reconversie. Prin Eforie Colorat, îmi place să cred, atragem atenția asupra acestor spații valoroase, cu potențial cultural-artistic, și  prezentăm un exemplu de bună practică pentru reactivarea acestora.

Raportat la comunitate, reconversia acestor spații ar putea contribui semnificativ la dezvoltarea turistică, mai ales a zonelor cu deficit cultural. Reintroducerea Grădinii Cinemascop în circuitul cultural și turistic a creat noi oportunități atât pentru public, cât și pentru artiștii emergenți și consacrați deopotrivă, fiind o nouă platformă de expunere pentru ei. În acest context, oferta culturală locală a crescut, iar numărul celor interesați de proiect a dus la prezența în localitate a unor noi categorii de public, fiecare eveniment aducând de fiecare dată alte persoane. Mulți dintre ei veneau pentru prima oară în Eforie Sud. Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Corina Șuteu, Raluca Oancea, Robin Ujfaluši sunt câteva exemple de personalități marcante ale scenei culturale contemporane din România care s-au implicat activ în susținerea proiectelor inițiate și organizate de noi în Eforie Sud.

 

Care vor fi principalele activităţi propuse în acest an şi ce este diferit faţă de ceilalţi ani?

See Also

Reunind genuri diferite și viziuni multidisciplinare în arta contemporană, programul celei de-a doua ediții a festivalului de ecologie și artă contemporană Eforie Colorat cuprinde o suită de 200 de evenimente, găzduite de Grădina de Vară din Eforie Sud. Este o încercare de a vorbi despre simplitate și natură într-o eră în care tehnologia schimbă totul, de la rolul și sensul actului artistic, la materia sensibilă cu care acesta operează. Reunind teme verzi și subiecte stringente din lumea actuală, ediția de anul acesta a festivalului se dezvoltă în patru secțiuni interconectate: film muzică alternativă, vernisaje sau intervenții artistice și dezbateri subsumate temelor de ecologie și responsabilitate față de mediu.

 

 

Spre ce tindeţi, în genere, legat de staţiunea Eforie? Până unde merg năzuinţele şi ţelurile voastre legate de acest habitat pe viitor?

Eforie Sud se află într-un proces de construcție a infrastructurii, dar și a identității sale, ceea ce este fantastic iar noi ne-am propus să participăm, în felul nostru, la acest efort. Dorim să creștem popularitarea acestui spațiu și, de la an la an, să îmbunătățim calitatea evenimentelor pe care le organizăm. Spre exemplu, anul trecut am avut plăcuta surpriză ca cei de la SoNoRo să ne includă în turneul lor Sonoro Conac, iar anul acesta Charlie Otteley este unul din invitații speciali Eforie Colorat. Iată că, din start, ne-am setat obiective destul de generoase.

 

Pe scurt, de ce şi la ce să fim atenţi legat de Eforie colorat din acest an?

Cât mai criptic posibil, vom divulga totuși o supriză: nămol Party! Iar pentru restul, urmăriți-ne în social media, căci acolo vom anunța evenimentele următoare, fie că vorbim de filme, concerte, dezbateri, vernisaje, ateliere și acțiuni de ecologizare, evenimente gândite pentru a șterge barierele dintre artiști și mulțimi și granițele dintre spațiile de expunere convenționale și spațiul public; recitalurile de poezie sau expozițiile de fotografie, seri cu muzică clasică, experimentală și alternativă, concerte blues și jazz sau momente CineConcert.

 

 

What's Your Reaction?
Excited
2
Happy
1
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top